نوشته شده توسط : معصومه
 
در دنیای امروز و فرزند سالاری بیش از حد خانواده‌ها گاهی افراد با این تصور که می‌خواهند لطف در حق کودکانشان بکنند و یا جایزه‌ای برای آنها تهیه کنند اقدام به خرید بازی‌های کامپیوتریو کامپیوتر شخصی و یا کنسول‌های بازی می‌کنند اما غافل از اینکه ممکن است یک چاقوی دو لبه وارد خانه‌شان بکنند . هر چند که برخی بازی‌های کامپیوتری برای آموزش و سرعت عملکرد دانش‌آموزان مفید است اما اکثر بازی‌ها به دلیل داشتن خوی وحشی‌گری در شخصیت‌های اصلی و جذابیت آنها و گرافیک بالا و داستان قوی بازی بچه‌ها را جذب خود کرده آنها را به خود معتاد می‌کنند. و تاثیرات عمیق و جبران ناپذیری در روح و روان و جسم بچه‌ها می‌گذارند .
عدم آگاهی خانواده‌ها با این موارد ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری را در بزرگسالی افراد نیز بگذارد چرا که ذهن کودکان همچون زمین بایریست که در آن می‌کاریم و در بزرگسالی برداشت می‌کنیم پس بهتر است به جای خشونت آرامش بکاریم تا در آینده غافلگیر نشویم.
عوارض بازی های کامپیوتری : نیمی از مشکلات جسمی و روحی کودکان به دلیل انجام بازی های کامپیوتری و ویدئویی است. چرا که در طولانی مدت عواقب بسیاری را برای فرد به وجود می آورد که درمان برخی از آن ها طولانی مدت و بعضی دیگر تقریبا غیر ممکن است.

 

قابل به توجه می باشد که افراط و زیاده روی در امر انجام بازی های رایانه ای و ویدئویی، برای سیستم ایمنی و بدن افراد، به ویژه کودکان بسیار خطر آفرین است. طبق تحقیقات بسیار؛ انجام به جا و مناسب این بازی ها هیچ خطری را برای فرد در پی ندارد و می توان از آن به عنوان سیستمی موثر برای راه اندازی بسیاری از کارکرد های بدن کودک استفاده کرد. برای آشنایی با عوارض بازی های کامپیوتری در ادامه همراه ما شوید.
در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری و آنچه را که در صورت مصرف طولانی مدت در انتظار کودک است، بیان کنیم.

مشکلات و عوارض بازی های ویدیویی و کامپیوتری

طبق مطالعات بسیار، کودکانی که بیش از دیگران علاقه به انجام بازی های رایانه ای دارند، بیش از دیگران به اختلالات مربوط در عدم تمرکز و ایجاد مشکل در فرایند یادگیری بر خواهند خورد. همچنین اگر کودکی بیش از ۲ ساعت در طی روز به انجام بازی های کامپیوتری بپردازد، در طولانی مدت ۲ برابر بیش از دیگران اختلال نقص در یادگیری را تجربه می کند.

 

طبیعی است که این دسته از افراد با مرور زمان اعتیاد به این دسته از بازی ها را تجربه می کنند. همچنین با توجه به مطالعات انجام شده، انجام این بازی ها در کوتاه مدت سبب پرخاشگری و خشونت، ایجاد ترس و دلهره نسبت به اطرافیان خود پیدا می کند.

عوارض بازی های کامپیوتری

 

 
 

مسائل روانی و فیزیولوژیکی بازی ها

همچنین از عوارض بازی های کامپیوتری و تاثیری که بر جسم کودکان می گذارد؛ می توان به کبودی زیر چشم، انقباض عضلات شانه، بی خوابی و دیگر مواردی که در ادامه این مطلب مطالعه می کنید، اشاره کرد.

طبق آزمایشات انجام شده در دانشگاه های معتبر، بین بازی و مشکلاتی که برای افراد در ادامه به وجود می آید، رابطه مستقیم وجود دارد. گفتنی است که انجام این سری از بازی ها در طولانی مدت سبب بروز پرخاشگری و عدم کنترل خشم در پسران، بروز افسردگی در دختران می شود. همچنین در بیشتر مواقع می توان میل به دعوا را در هر دو گروه دختران و پسران مشاهده کرد و در آخر قابل به ذکر است که شمارش عوارض بازی های کامپیوتری امکان پذیر نیست و می توان آن را به عنوان علت اصلی سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک برای ادامه زندگی معرفی کرد.

تاثیر مخرب و  منفی بر بنیان خانواده

در عصر امروز با توجه به ماشینی شدن زندگی و شاغل بودن پدر و مادر، روابط خانوادگی به خودی خود بسیار کاهش و دچار خدشه شده است. همچنین در این شرایط مردان خانواده برای اداره بهتر زندگی بیش از یک شغل را دارا می باشند که به خودی خود با کمرنگ شدن حضور افراد در خانواده، روابط احساسی و عاطفی نیز در بین آنان به مرور کمتر می شود.
برخی از خانواده ها از این حالت بسیار ناراضی بودند که حال با ورود عصری جدید از تکنولوژی و بازی های رایانه ای به منزل ، نقش فرزند نیز در خانواده به مرور کمرنگ شد. این عامل از دیگر عوارض بازی های کامپیوتری به حساب می آید که در طی زمان مشکلات بزرگ تری برای افراد به وجود می آورد.

اثر بازی های رایانه ای بر کودکان

 

 

بوجود اوردن اختلال در خواب

اختلال در خواب خود به تنهایی شامل مواردی همچون بی خوابی، آینه در خواب، پرش پا و دست به صورت غیر ارادی، ناهنجاری های مربوط به خواب، کابوس های دلهره آور، راه رفتن و صحبت کردن در خواب می شود. علت بروز تمامی این عوامل وابسته به تحریک بیش از حد عملکرد های مغز می باشد. کودکانی که بیش از حد طبیعی در فکر انجام بازی های رایانه ای هستند، خوابی آرام را تجربه نمی کنند و همواره به اختلالاتی که گفته شد، مبتلا می شوند.

بوجود امدن اختلال در نوع تغذیه

از دیگر عوارض بازی های کامپیوتری می توان به بر هم خوردن نظم در غذا و تغذیه اشاره کرد. کودکانی که به انجام این بازی ها اعتیاد دارند؛ وقت کافی برای صرف غذا ندارند و به طور معمول وعده های غذایی نامشخصی را در طی روز دارند.

بالا بردن  پرخاشگری کودکان و نوجوانان

از ویژگی های بارز بازی های کامپیوتری می توان به حالت های پرخاشگرانه و جنگی آن ها اشاره کرد. در این بازی ها کودک با انجام رفتار های ستیزه جویانه و انواعی از وسایل جنگی سعی می کند که به مرحله دیگر راه پیدا کند. تاکید بر چنین مسائلی به مرور زمان باعث بروز احساسات خشن و پرخاشگرانه در کودک می شود.

کناره گیری

کودکانی که بیشتر وقت خود را صرف بازی های رایانه ای می کنند، بیش از دیگر کودکان تمایل به گوشه گیری و دوری از جمع و اجتماع دارند. این دسته از کودکان احساسات درونگرا را در خود تقویت می کنند و با جدا شدن از جمع های دوستانه و هم سن و سال خود شرایط بروز ناهنجاری های رفتاری و افسردگی را ایجاد می کند.

 

 

تأثیر بازی های رایانه ای بر شخصیت کودکان

عملکرد ضعیف ذهن

 

در انجام این نوع بازی ها، به این دلیل که خود در طراحی و ساخت بازی هیچ نقشی ندارند و فقط به عنوان مصرف کننده بازی می کنند، در طولانی مدت به عارضه هایی همچون کاهش اعتماد به نفس و خود باوری مبتلا می شوند. این دسته از کودکان خود را ناتوان می شمارند و در برابر ساخته و پیشرفت های دیگران احساس عجز می کنند.

بی توجهی به شرایط درسی

به دلیل دارا بودن جذابیت بسیار در بازی های رایانه ای، کودکان وقت و انرژی بسیاری را در رابطه با آن صرف می کنند. همچنین برخی از افراد در حالت معمولی و قبل از رفتن به مدرسه زودتر بیدار می شوند، تا مقداری بیشتر بازی کنند. در این حالت کودک به جز زمان های بازی، احساس کسالت و بی حالی دارد که به خوبی نمی تواند به تکالیف درسی خود رسیدگی کند.

تنفر از علم و تحصیل

پس از مطالعات بسیار در رابطه با عوارض بازی های کامپیوتری این گونه مشخص شد که؛ از سال ۲۰۱۰ هر کودک مبتلا به اعتیاد تکنولوژی زودتر از دیگر کودکان تصمیم به ترک مدرسه و تحصیل گرفته است.

رشد نمودن  مغزی بالاتر از حد طبیعی

گفتنی است که رشد مغز کودک تا سن ۲ سالگی باید تحت شرایط خاص انجام گیرد، همچنین این رشد تا سن ۲۱ سالگی ادامه دارد که تحت شرایط منحصر به رشد طبیعی خود ادامه می دهد. استفاده بیش از حد در رابطه با بازی های کامپیوتری و تلفن همراه، رشد سریع و بیش از عملکرد های مغز را در پی دارد که در نهایت به خود مدیریتی و برنامه ریزی منجر می شود.

کم هوشی و کم ذهنی پیشرفتی

 

تکنولوژی سبب ایجاد محدودیت های منحصر در ذهن و مغز شده است که در طولانی مدت کند ذهنی را برای کودک به وجود می آورد. در عصر امروز و بین هر ۳ دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود، ۱ نفر از آن ها به اختلالات مربوط به یادگیری و سواد مبتلا هستند.

 

مضرات بازی های رایانه ای

مشکلات  استخوانی

 

از شایع ترین عواقب و عوارض انجام بازی های کامپیوتری می توان به بروز عوارض و مشکلات استخوانی و عضلانی اشاره کرد. درد در نواحی دست، گردن و کمر از اختلالات مربوط به انجام بازی های رایانه ای است که در طولانی مدت سستی در حرکت انگشتان را نیز پدید می آورد. همچنین بروز تاول و احساس بی حسی در دستان به علت استفاده کثیر از دسته بازی های رایانه ای و تلفن همراه می باشد.

مشکل  سندروم تونل کارپال

این بیماری به صورت طبیعی قابل شناسایی برایتان نمی باشد، اما گفتنی است که این عارضه تاثیری مستقیم بر روی عصب های مچ دست می گذارد و به مرور مشکلات جسمی بسیاری را برای کودک به وجود می آورد. این سندروم با استفاده بیش از حد ماوس های کامپیوتر و دسته های پلی استیشن پدید می آید که در نهایت به بروز ورم و التهاب در انگشتان منجر می شود.

مسئله مربوط به چشم

ایجاد مشکل در سیستم بینایی گاها بدون مراجعه به پزشک نیز قابل تشخیص است. در این شرایط والدین با زیر نظر گرفتن عملکرد های کودک خود به راحتی می توانند وجود مشکل را در نحوه بینایی فرزندشان تشخیص دهند. علت بروز این عوامل خیره شدن طولانی مدت به صفحه مانیتور و فشار بر اعصاب چشایی است. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از نشانه های بارز ابتلا به مشکلات بینایی است.

 

اثرات منفی بازی‌های کامپیوتری

میگرن

 
از درد های رایج در بین کودکان مشتاق به انجام بازی های رایانه ای می توان به سردرد های میگرنی اشاره کرد که در پی انجام بازی های متعدد کامپیوتری بروز پیدا می کند. در این شرایط با فشار بر روی سیستم بینایی بدن، سردرد از منطقه ای شروع و به مرور گسترش می یابد که در شرایط حادتر سبب بروز حالت تهوع و استفراغ نیز می شود.

رعایت نکردن بهداشت شخصی

از دیگر عوارض بازی های کامپیوتری می توان به پایین بودن سطح بهداشت فردی در کودکان اشاره کرد. به طور معمول افرادی که وقت کثیری از روز را به انجام بازی های رایانه ای اختصاص می دهند، نمی توانند به دیگر عواملی همچون بهداشت فردی خود توجهی داشته باشند. حمام، شستن دست و صورت، مسواک و شانه زدن از دسته کار هایی است که کودک از انجام آن ها امتناع می کند.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه
مضرات بازی های کامپیوتری / آسیب های بازی های رایانه ای

قبل از خواندن این مطلب در صورت علاقه به مطالعه نکات مهم برای خرید بوت اسپرت زنانه کلیک کنید. بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی با جذابیت بالا و سرگرمی قوی خوب است یا بد؟ بازی‌های ویدیویی جذاب در عین آموزش خوبی که به بچه‌ها و نوجوانان می‌دهد و قدرت عکس العمل آنها را در شرایط خاص بالا می‌برد. اما مشکلاتی نیز دارد .و ان اعتیاد بیش از حد به این بازی‌ها می‌باشد .وقتی فرد جذب یک بازی می‌شود و به آن اعتیاد پیدا می‌کند دیگر جدا کردن او از بازی کاری بسیار سخت است. و این اعتراض بسیاری از خانواده‌هاست .

بهتر است زمان خرید کنسول بازی‌ها با مشکلات و آسیب‌هایی که ممکن است به کودک یا نوجوان شما برساند آگاه باشید .تا با دید باز نوجوان خود را آگاه‌سازی کنید و به او آگاهی بدهید تا هر زمان که حس کردید . وابستگی بیش از حد پیدا می‌کند با دید باز جلوی او را بگیرید تا تنش ایجاد نشود البته بهتر است قبل از نصب هر بازی با محتوای آن نیز آشنا باشید .برخی محتواها مناسب سن کودک شما نمی‌باشند و ممکن است رفتارهای پرخاشگویانه و تندی را در او ایجاد کنند.

بازی‌های رایانه‌ای با وجود سرگرم‌کننده بودن، همانند اغلب سرگرمی‌های دیگر، مضرات مخصوص به خود را نیز دارند. در این مطلب آسیب های بازی های رایانه ای را بررسی خواهیم کرد. با ما باشید.

یکی از مهمترین مقوله‌هایی که در زمینه بازی‌های رایانه ای آن‌طور که باید مورد پرداخت قرار نگرفته، آسیب‌ های بازی های رایانه ای و یا عوارض بازی های رایانه ای است. شکی نیست که بازی‌های ویدیوئی طرفداران بی‌شماری در جهان دارند و افراد زیادی روزانه قسمت زیادی از زمان خود را صرف تجربه این بازی‌ها می‌کنند. از سوی دیگر همانند سایر سرگرمی‌ها، می‌توان گفت بازی‌های رایانه‌ای نیز آسیب‌های مخصوص به خود را دارند که به ویژه در صورت رعایت نکردن برخی موارد هنگام تجربه این بازی‌ها، می‌توانند گریبان‌گیر فرد مورد نظر شوند. بر همین اساس بر آن شدیم تا تعدادی از مهمترین آسیب های بازی های رایانه ای را برای شما فهرست کنیم و راه‌های پیشگیری از این آسیب‌ها و اختلالات را نیز تا جایی که می‌توانیم برایتان معرفی کنیم. با ما باشید.

 

 


بدترین آسیب بازی های کامپیوتری و کنسول ها


 

 

بیماری سندرم تونل کارپال

اولین آسیبی که در فهرست آسیب های بازی های رایانه ای می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، سندرم تونل کارپال است که نام‌های مختلف دیگر هم دارد: شست گیمر، شست نینتندو، نینتندونیت و حتی اختلال مچ WASD (برگرفته از استفاده مکرر از دکمه‌های W-A-S-D بر روی کیبورد کامپیوتر). سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های احاطه کننده تاندون فلکسور متورم می‌شوند و بر روی عصب مدیان فشار وارد می‌کنند. این فشار باعث ایجاد درد در مچ دست و دست می‌شود. دلایل اصلی ابتلا به این اختلال رامی‌توان استفاده مکرر از دکمه شلیک در دسته‌ها، زاویه بد دست هنگام استفاده از کیبورد و استفاده بلندمدت از موس با شلیک از طریق انگشت اشاره اذعان کرد. برای جلوگیری از ابتلا به سندرم تونل کارپال باید از موس‌های ارگونومیک (Ergonomic) استفاده کنید، کنترلرها را به شکلی در دست خود بگیرید که مچتان صاف باشد و مهمتر از همه به طور مداوم به بدن خود کش و قوس دهید. در ویدیو زیر سندرم تونل کارپال با جزئیات بیشتری تشریح می‌شود:

 

 

 

مشکل خستگی چشم

 
مورد دومی که در فهرست آسیب های بازی های رایانه ای می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، خستگی چشم است که از جمله عوارض خیره شدن بیش‌از‌حد به صفحه‌نمایش کامپیوتر یا کنسول محسوب می‌شود و در نتیجه آن چشمانتان ضعیف خواهند شد؛ به طوری که احتمالا به عینک نیاز داشته باشید. از علائم دیگری که در این رابطه می‌توان نام برد، سوزش و درد چشم‌ها، سردرد، حساسیت چشم‌ها نسبت به نور و حتی درد گردن است. درنظر داشته باشید که حتی اگر مشکلی در چشمان خود نداشته باشید، خیره شدن برای مدت طولانی به صفحه‌نمایش کنسول و یا کامپیوتر سبب خستگی چشم‌هایتان خواهد شد که برای جلوگیری از این امر می‌توانید این کارها را انجام دهید: کم‌کردن روشنایی اتاق برای اجتناب از کنتراست شدید؛ حفظ فاصله مناسب (50 تا 100 سانتی‌متر) از صفحه‌نمایش، زاویه مناسب با صفحه‌نمایش، تنظیم روشنایی و کنتراست با توجه به چشم فرد، تمیزکردن صفحه‌نمایش از گرد و خاک و استراحت‌های مکرر هنگام استفاده از کامپیوتر یا کنسول. برای آشنایی بیشتر با این مشکل و پیشگیری و درمان آن می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

 

 

مشکل اختلال کمر

 

یکی دیگر از آسیب های بازی های رایانه ای که ممکن است در طولانی مدت رخ دهد، اختلال کمر است که از جمله شایع‌ترین مضرات بازی های کامپیوتری محسوب می‌شود و معمولا به دو شکل «کژپشتی» و «گوژپشتی» نمود پیدا می‌کند. در حالت اول فرد مورد نظر معمولا به مبل راحتی لم می‌دهد و در حالت دوم بازیکن جهت تمرکز بیشتر کمر خود را به سمت جلو خم می‌کند. در هر کدام از این حالت‌ها (مخصوصا حالت دوم) فشار مضاعفی به آرنج‌ها، پاها، مچ‌ها،‌ انگشت‌ها و سر وارد می‌شود و با ادامه این امر ممکن است به درد شانه، آرنج، انگشت شست و کمر مبتلا شوید. اگر قصد دارید برای مدتی طولانی به بازی‌کردن بپردازید، توصیه ما آن است که از کاناپه صرف‌نظر کنید و به دنبال یک صندلی گیمینگ ارگونومیک باشید که با نشستن در آن، تمام اعضای بدنتان به شکلی صحیح در جای خود باقی بمانند. نهایتا اگر این مورد هم اتفاق نیفتاد، همواره سعی کنید هنگام بازی‌کردن قوز نکنید و سر و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و از این طریق از اغلب مواردی که گفته شد، جلوگیری کنید.

 

مشکل صدمه به افراد دیگر

عوارض بازی زیاد با گوشی

چهارمین مورد فهرست آسیب های بازی های رایانه ای، صدمه به افراد دیگر را شامل می‌شود که منظور از آن، آسیب‌های فیزیکی جدی‌تری است که نظیر آن‌ها را در ورزشکارها مشاهده می‌کنیم. قسمت بزرگی از دلیل پدیدآمدن این آسیب‌ها مربوط به کنسول بازی Wii است که با وجود فواید و نوآوری‌هایش، از زمان عرضه‌اش آسیب‌های جدیدی را نیز به همراه خود آورده است. تنها اندکی از زمان انتشار کنسول Wii گذشته بود که گزارشات زیادی مبنی بر آسیب‌های مختلف از آن دیده شد. از جمله این موارد می‌توان به فشار کمر و مهم‌تر از آن، رها شدن کنترلر از دست گیمرها و برخورد آن با افراد دیگر اشاره کرد. با افزایش این گزارشات، سازندگان کنسول بیانیه‌ای منتشر کرده و به گیمرها توصیه کردند که هنگام استفاده از این کنسول از «حرکات اغراق‌آمیز و با نیروی زیاد» پرهیز کنند؛ حتما همیشه از دستبند مچ همراه با کنسول استفاده کنند و علاوه بر آن اطمینان حاصل کنند که با افراد و اشیای دیگر فاصله مناسب را داشته باشند.

 

 

مساله کشیدگی و پیچ‌خوردگی عضلات

مضرات بازی آنلاین / مضرات بازی های رایانه ای

کشیدگی و پیچ‌خوردگی عضلات یکی دیگر از آسیب های بازی های رایانه ای است. حتی ماراتون‌کارها نیز به خوبی آگاه هستند که قبل از هرگونه فعالیت فیزیکی قابل‌توجه، نیازمند گرم‌کردن و کشش هستند وگرنه دچار اختلالات بسیاری همانند کشیدگی عضلات خواهند شد. گرم‌کردن عضلات، بدن شما را برای استرس فیزیکی پس از آن آماده می‌کند. با انتشار کنسول Wii و همچنین تکنولوژی‌های دیگر با کارکرد مشابه، شاهد سیل عظیمی از گیمرها بودیم که قبل از آن به نشستن در کاناپه عادت کرده بودند و به صورت ناگهانی و با هیجان تجربه جدید، مشغول به انجام بازی‌هایی همانند تنیس، بوکس و بولینگ آن‌هم برای ساعت‌های متوالی و بدون گرم‌کردن بدن می‌شدند و پس از آن نیز مجبور به رویارویی با کشیدگی و درد شدید عضلات، رگ به رگ شدن و بسیاری از اختلالات فیزیکی دیگر می‌شدند. بنابراین اگر به فعالیت فیزیکی با تکنولوژی‌های جدید کنسول‌های پیشرو علاقه‌مند هستید گرم‌کردن بدن خود را به هیچ وجه فراموش نکنید.

 

مشکل اختلال پوست آتاری

مضرات بازی های کامپیوتری / آسیب های بازی های رایانه ای

مقوله ششم در فهرست آسیب های بازی های رایانه ای، اختلال پوست آتاری نام دارد که مربوط به کنترلرهای قدیمی آتاری است. شاید عجیب به نظر برسد که این کنترلرها به افرادی که آن‌ها را استفاده می‌کردند، مضرات زیادی رسانده‌اند؛ تا جایی که بازیکن‌ها اختلالات مختلفی را از پوست‌های کنده‌شده گرفته تا ترک‌برداشتن‌ها و چسبیدن انگشتان به کنترلر تجربه کردند! این نارسایی تا جایی پیش رفت که به صورت معمول شاهد پینه‌بستن و خونی‌شدن انگشتان و عفونت‌های باکتریایی نیز بودیم. کنترلرهای آتاری همانطور که گفته شد، منبع عجیبی از باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز محسوب می‌شدند و نامعمول نبود که با زخمی‌شدن دستتان در نتیجه استفاده از این کنترلرها، دچار عفونت خونی نیز بشوید. شاید جالب باشد که بدانید در سال 1983 بیماری‌های مربوط به کنترلر آتاری به شیوه نامعمولی تا آن زمان شیوع پیدا کردند.

 

 

مساله اختلال انگشت شست پلی‌ استیشن

مضرات بازی های کامپیوتری / آسیب های بازی های رایانه ای

اختلال انگشت شست پلی استیشن (Playstation Thumb) هفتمین موردی است که در فهرست آسیب های بازی های رایانه ای می‌خواهیم به آن اشاره کنیم. این مورد برای افرادی که به شکلی معمول با کنسول‌هایی همانند پلی‌استیشن 2 بازی کرده‌اند، یک اختلال آشنا است؛ چرا که یکی از مهم‌ترین مشکلات بازی با دسته‌های پلی‌استیشن 2 برای مدت‌های طولانی، سایشی بود که پس از این امر در دستان خود و به ویژه انگشتان شست خود احساس می‌کردید. بخش مهمی از این سایش مربوط به استفاده طولانی از قسمت آنالوگ این دسته‌ها بود. لازم به ذکر است که بسیاری از گیمرها در انجام بازی‌هایی همانند فیفا و یا کال‌آف‌دیوتی مجبور بودند فشار زیادی را در قسمت انگشت شست خود متحمل شوند.

 

خطرات اختلال هایپرتروفی ایکس‌ باکس

مضرات بازی آنلاین / مضرات بازی های رایانه ای

 

مقوله هشتم در فهرست «آسیب های بازی های رایانه ای» اختلال هایپرتروفی ایکس‌باکس نام دارد. می‌توان گفت هر کنسولی محاسن و معایب مختص خود را دارد؛ اما این اختلال همانطور که از نام آن مشخص است، مخصوص استفاده‌کنندگان از کنسول ایکس‌باکس بوده و هایپرتروفی نام دارد. منظور از این اصطلاح، وضعیت دستان شما هنگام استفاده مکرر از کنترلرهای کنسول ایکس‌باکس است که در برخی موارد ممکن است سبب تورم و از فرم‌افتادگی دستانتان شود. یکی از بزرگترین دلایل این امر نحوه جایگیری کنترلرها در دسته‌های ایکس‌باکس است که با دسته‌های کنسول‌های دیگر کمی متفاوت محسوب می‌شود.

 

مشکل اختلال بیهوشی و حملات ناگهانی

مضرات بازی های کامپیوتری / آسیب های بازی های رایانه ای

نهمین موردی که در فهرست آسیب های بازی های رایانه ای قصد اشاره به آن را داریم، اختلال بیهوشی و حملات ناگهانی است که البته ارتباط قطعی آن با بازی‌های رایانه‌ای هنوز مورد بحث است. به عبارت دیگر می‌توان گفت در حال حاضر سندی قطعی و علمی در رابطه با این‌که بازی‌های رایانه‌ای در طولانی مدت سبب حملات صرع می‌شوند وجود ندارد؛ اما این مورد هنوز به تازگی در حال بررسی است. با وجود موارد گفته شده، تاکنون شاهد چندین واقعه در رابطه با این قضیه بوده‌ایم؛ به این صورت که افرادی را شاهد بودیم که از صرع رنج می‌بردند اما از آن اطلاع نداشتند و حین تجربه بازی‌های ویدیویی به آن پی‌برده‌اند. این حملات با وجود آن‌که در اغلب موارد مهلک و یا کشنده نیستند، ممکن است سبب اختلالات مغزی و یا فیزیکی دیگر شوند.

 

 
 

آسیب اختلال توهم بازی در دنیای واقعی

مضرات بازی آنلاین / مضرات بازی های رایانه ای

مورد آخری که در آسیب های بازی های رایانه ای می‌خواهیم معرفی کنیم، اختلال توهم بازی در دنیای واقعی است. این اختلال هنگامی رخ می‌دهد که وقایع بازی‌هایی را که تجربه کرده‌اید، در دنیای واقعی مشاهده کنید. شاید مهم‌ترین اختلال در این رابطه اثر تتریس (Tetris Effect) باشد که اگر به آن مبتلا شوید، آجرهای بازی تتریس را در آسمان دنیای واقعی مشاهده خواهید کرد و در ذهن خود شروع به چینش این آجرها می‌کنید؛ البته تا زمانی که دچار حادثه شوید. یک نسخه دیگر از اختلال توهم هنگامی رخ می‌دهد که رابط کاربری یک بازی بر اثر خیره‌ شدن بیش از حد به صفحه نمایش در چشمان شما باقی بماند. بسیاری از بازیکنان بازی گیتار هیرو (Guitar Hero) پس از تجربه بازی مورد نظر، این مورد را گزارش کرده‌اند.

مضرات بازی آنلاین / مضرات بازی های رایانه ای

 

در این مطلب مهمترین آسیب‌ های بازی های رایانه ای را بررسی و برای شما معرفی کردیم. واقعیت امر آن است که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان از بسیاری از آسیب‌های گفته شده جلوگیری کرد و تجربه سالم‌تری را با بازی‌های رایانه‌ای رقم زد. امیدواریم هنگام تجربه عناوین محبوب خود با رعایت برخی نکات همانند استراحت بین بازی‌ها، استفاده از لوازم بازی سازگارتر با آناتومی بدن و رعایت کلی در رابطه با نحوه نشستن خود پشت صندلی و همچنین موارد دیگر، مضرات بازی های رایانه ای را به حداقل برسانید.

نظر شما در مورد فهرست آسیب های بازی های رایانه ای چیست؟ نظرات و تجربیات خود را می‌توانید از طریق بخش کامنت‌های سایت با ما در میان بگذارید.

مبلمان باغی نشاط



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : معصومه

مقاومت تنها راه پیروزی مردم فلسطین است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان، آمریکا را شریک جرم جنایت صهیونیست‌ها دانست و مقاومت را تنها راه پیروزی رزمندگان فلسطینی و شکست صهیونیست‌ها قلمداد کرد.

مقاومت تنها راه پیروزی مردم فلسطین است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هم‌زمان با هفته بسیج دانش‌آموزی صبح امروز یادواره شهدای دانش‌آموز و شهدای غزه با حضور دانش‌آموزان و والدین آنها، مدیران و معلمان مدارس، مسئولان و اهالی دهستان «قره پشتلو» در مسجد حضرت امیرالمؤمنین(ع) شهر ارمغانخانه برگزار شد.

در این مراسم غورقانلو، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان هدف از برگزاری این یادواره‌ها را گرامیداشت یاد و نام شهدای دانش‌آموز و یادبود شهدای مظلوم غزه، انتقال پیام شهدا به نسل جدید و تجدید میثاق با شهدا اعلام کرد.

 جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان به برگزاری یادواره‌های شهدای دانش‌آموز و شهدای غزه با عنوان عملیات «نسیم شهادت» هم‌زمان با هفته بسیج دانش‌آموزی در دیگر مناطق هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان زنجان نیز اشاره کرد.

همچنین در ادامه شمس‌الدین موسوی، مدیرکل حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در این یادواره با اشاره به ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید، آنها را الگوی مناسب برای دانش‌آموزان و آینده‌سازان انقلاب اسلامی دانست و نیز خون شهدا را جریان‌ساز مقاطع مختلف انقلاب اسلامی دانستند.

 مدیرکل حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان ضمن محکوم‌کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی دربه خاک و خون کشیدن مردم مظلوم فلسطین به‌ویژه زنان و کودکان، این اقدام را نوعی نسل کشی و وحشیانه اعلام کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، آمریکا را شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها دانسته و مقاومت را تنها راه پیروزی رزمندگان فلسطینی و شکست صهیونیست‌ها قلمداد کرد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم با توجه به برگزاری مسابقه روزنامه‌دیواری، انشانویسی، دل‌نوشته، نقاشی، سرودن شعر، اجرای سرود و... در خصوص شهدای دانش‌آموز و شهدای غزه در بین دانش‌آموزان از برگزیدگان این مسابقات تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مدیران و معلمان مدارس نرگس و ادب نیز به پاس همکاری بسیار شایسته در برگزاری یادواره تجلیل شد.
پایان پیام /۷۳۰۲۱



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1402 | نظرات ()